Kad sam pre neki dan pitala veselog brku na Futoškoj pijaci da li ima oznaku geografskog porekla, odmah sam se ugrizla za jezik, to mi bilo najbliže. Prvo, da ima stavio bi je da svima bode oči, pa i pilotu s Čeneja. Drugo, možda čovek ni ne zna za to, i dok promrzao stoji po vasceli dan iza tezge, jedva čeka neku pijačarsku pametnicu, koja o šargarepi zna toliko da ne raste lepo, tanka dole, a debela gore. On se čovek blagonaklono osmehnu i reče: „Evo, gospođo, sledeće godine samo za vas geografsko poreklo, dinar po kili.“ I, naravno da zna za oznaku geografskog porekla, i sva sreća je da zna, sve je više onih koji znaju, ali u Vojvodini ovih dana oznake geografskog porekla registrovane na ime domaćih lica ima 19 proizvoda. Samo. U celoj Srbiji šezdesetak.
Pa, zar je moguće?
Zar nemamo dovoljno autentičnih i kvalitetnih proizvoda koji bi se mogli izdvojiti svojim geografskim poreklom? Da li je procedura za dobijanje previše komplikovana? Da li je naš prosečni proizvođač neupućen ili samo lenj? Da li se ne vidi svetlo na kraju prodajnog lanca? Da li je tržište spremno za takvu vrstu osobenih proizvoda? Mnogo pitanja za prosečnog kupca kome je jezik brži od pameti, pa ide kući pognute glave, misleći da se tako rasteruje blam, a kamoli za proizvođača kojem je samo nedoumica oko vremenskih prilika dovoljna da ga zaboli glava, bez da pomisli na đubrivo, cene, osiguranja, nadničare i decu po gradskim betonima i komšinicu preko tarabe.
Da vam budem iskrena, o geografskom poreklu sam i sama saznala čitajući o francuskim vinima. Francuzi su podelu po kvalitetu i geografiji doveli skoro do savršenstva. A, donedavno nisam ni znala da geografsku oznaku može imati bilo koji prirodni, poljoprivredni ili prehrambeni proizvod, kao i industrijski ili proizvodi domaće radinosti i različite usluge. Jedini uslov, ali ne i mali, jeste da se posebnost robe može tražiti u njenom geografskom poreklu. Imamo proizvode u svim kategorijama: voda, kupus, malina, beli luk, onda sir, kulen, kobasica, pa pivo, pa ćilim, pa usluge na Čigoti. Imamo, ali možemo imati još više.
Ako imate proizvod koji biste da zaštitite…
Da ne biste odustali već kod prvog šaltera, zamislite da ste gamer i da igrate veoma ozbiljnu igricu koja se zove Oznaka geografskog porekla. Ima svega dva nivoa.
Ako ste ujedno i pionir svog regiona, podneblja ili neke druge geografske celine, krećete od nivoa koji se zove Postupak za ustanovljenje oznake geografskog porekla. On se sastoji od tri podnivoa: zahteva za ustanovljenje oznake geografskog porekla, opisa geografskog područja i podataka o specifičnim karakteristikama proizvoda. Ništa strašno, a zadovoljstvo koje ćete imati svaki put kada kažete da ste baš vi, prvi ustanovili geografsko poreklo, ne može nijedan šalter, nijedan formular, nijedna taksa da poljulja.
Pošto ste ovaj nivo uspešno savladali, đavo vam ne da mira i krećete dalje, dok vas komšije uveliko smatraju ludim, a i broj ukućana koji vas podržavaju polako se osipa. Cilj dugog nivoa (Postupak za priznanje statusa ovlašćenog korisnika oznake geografskog porekla) je da ono što su vam priznali kao oznaku možete ovlašćeno da koristite. I drugi nivo, takođe, ima tri podnivoa: zahtev za priznanje svojstava ovlašćenog korisnika, dokaz o obavljanju određene delatnosti, kao i dokaz o izvršenoj kontroli proizvoda. I tu se, naravno, nešto plati, nešto kopira, nešto prepiše, nešto zamolite, nešto imate, ali i tome dođe kraj. Imate i oznaku i status i ovlašćenje i konačno ste Gospodin ili Gospođa ovlašćeni korisnik oznake geografskog porekla. Game over. U administrativnom smislu. U tržišnom, bend je već uveliko počeo da svira i potpuno drugačija igranka je u toku.
Igranka bez prestanka
Mislili ste da je preskakanje birokratskih prepona na dvesta metara uzbrdo, pisanje elaborata nizbrdo ili traženje izuzetnosti u moru prosečnosti, najteži deo. Nažalost, najteži deo počinje tek izlaskom na tržište. Tu vas mogu sačekati nelojalni konkurenti, netaktični prodavci, neuki proizvođači, ali i oni skloni prevarama i brzim zaradama. Sve ste to znali i sami, zar ne? Setite se kako je vaša baka bila strpljiva sa vama i vašim neizbrojivim pitanjima i samo napred. Vrlo brzo ćete ih ostaviti deset dužina iza sebe. O kupcima, uz svu dobru volju, prosto se mora reći da vas mogu dočekati drska zanovetala koja ne znaju šta bi, a ocenjuju i daju sudove po samo njima znanim kriterijumima. Zbog njih najmanje očajavajte. Njima je tek odzvonilo. Sve je više onih koji znaju šta je kvalitet, šta je muka, a šta nauka, i vrlo rado bi da plate i više samo da su sigurni da su dobili dobar proizvod.
Kad može postane sigurno…
Može da se desi i sledeće. Može da se desi, na primer, da se pravi domaćini okupe u zadrugu. Nije zadruga ništa strašno i opako. Elem, može da se desi da se udružimo, da se prikupi sve što je potrebno, može da se desi da se svi šalteri prođu, da se isprate sva nervozna i nejasna uputstva, može da se desi da se pročitaju sva sitna slova i da se dobije oznaka. I onda može postaje sigurno. A, sigurno je da se oznakom geografskog porekla marketinški ubije nekoliko muva odjednom, da se proizvod izdvoji i pozicionira među ostalima kao kontrolisan i kvalitetan čije se poreklo prepoznaje i poštuje. Onda se proizvod traži, pa se skuplje plati, pa se dobro i zaradi. E, onda se poželi modernizacija proizvodnje, onda se vrati i skrajnuta pred problemima želja za novim znanjima, onda se zapne još više i jače, i onda se napravi vrhunski proizvod. Verovali ili ne, može i to da se desi. Ako ne verujete, njima se desilo.
Sada kada sam sve ovo naučila, s ponosom vam predstavljam proizvode koji imaju oznaku vojvođanskog geografskog porekla:
- Apatinsko Jelen pivo
- Banatski rizling
- Begečka šargarepa
- Bermet
- Bezdanski damast
- Biserno ostrvo, muskat krokan
- Ečanski Šaran
- Fruškogorski lipov med
- Futoški sveži i kiseli kupus
- Karlovački rizling
- Lemeški kulen
- Petrovska Klobasa (Petrovačka kobasica)
- Somborski sir
- Sremska domaća kobasica
- Sremska salama
- Sremski kulen
- Vrbički beli luk
- Vršačka šunka
- Vršačko šampion pivo
Možda ste, kao i ja, za neke od ovih proizvoda sada prvi put čuli. Nije ni čudo, jer iako imaju zaštićeno geografsko poreklo, retko ih pronalazite na tržištu. Zašto je tako, to je već priča o kojoj ćemo još pričati, jer želim da vas upoznam sa većinom njih pojedinačno.